Deelfiets goede aanvulling op woon-werkreis via OV

22.11.2018


De Provincie Limburg heeft sinds april 2018 een eigen Arriva Nextbike station met 10 deelfietsen. Een bewuste keuze laat Patrick Souren, coördinator Servicedesk bij de Provincie Limburg, weten: “We zochten een alternatief om aan de vraag van dienstfietsen te kunnen blijven voldoen. Veel medewerkers maken gebruik van onze eigen fietsen. We kozen voor een Arriva Nextbike station op ons eigen terrein.”

“Niet alleen onze eigen medewerkers kunnen nu met de deelfiets naar een afspraak in de stad fietsen. Ook bezoekers kunnen nu vanuit een van de Nextbike-stations in de stad naar hun afspraak bij ons op kantoor komen of vanuit onze locatie verder reizen met de fiets.”

Ideaal vervoersmiddel
"Als opdrachtgever hebben wij voor onze eigen medewerkers een Nextbike-abonnement afgesloten. Hiermee kunnen ze de eerste 30 minuten gratis gebruikmaken van de deelfietsen. Een ideaal vervoersmiddel om binnen Maastricht van A naar B te reizen, want met negen Nextbike-stations in de stad, is er altijd wel eentje in de buurt.”

Vraag groter dan aanbod De eerste cijfers van het gebruik van het Nextbikestation laten mooie resultaten zien. “In het eerste half jaar dat we gebruikmaken van ons eigen Nextbike station hebben 176 unieke gebruikers tweeduizend ritten afgelegd. Dat is 20% van onze medewerkers. Ook blijken we een van de drukkere stations te zijn. Op een gegeven moment was vanwege het mooie weer de vraag zelfs groter dan het aanbod.”

Goede aanvulling op OV
De Provincie deed zelf onderzoek naar het gebruik van de Nextbikes binnen haar eigen organisatie. “Studenten van Zuyd Hogeschool onderzochten voor ons onder de medewerkers het gebruiksgemak van de deelfietsen. De deelfietsen blijken een goede aanvulling te zijn voor forenzen die met het OV reizen. Het gebruik van de bus van het station naar onze locatie is afgenomen. Door vanaf het station de Nextbike te pakken, komen onze medewerkers gemakkelijker aan dertig minuten beweging per dag.”

Zadelhoesjes uitgedeeld
“Een nadeel is dat de fietsen niet overdekt staan. Bij de start hebben wij zadelhoesjes uitgedeeld aan onze medewerkers, zodat een nat zadel geen belemmering hoeft te zijn voor het pakken van de fiets. Een mogelijk andere oplossing is om het station op een duurzame manier te overkappen met zonnepanelen op het dak.”