Deelfietsaanbieders maken het mogelijk gebruik te maken van elkaars fietsen

29.01.2018


Overal in Nederland een fiets huren met maar één account. Om dat te realiseren hebben tien aanbieders van deel- en huurfietsen besloten om samen te werken. Zij tekenden maandagavond een intentieverklaring tijdens het programma ‘Deelfiets maakt doorstart’ in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Op steeds meer locaties in Nederland is het voor reizigers mogelijk om een deel- of huurfiets te gebruiken. Maar eenvoudig en overzichtelijk is dat niet altijd. Vikenti Kumanikin van Flickbike zegt hierover: “Nu is het zo dat je apart bij elk fietsdeelsysteem een andere app moet downloaden en klant moet worden. Dat is onhandig: als consument word je geconfronteerd met allerlei verschillende tarieven, systemen en partijen. Dat moet beter kunnen”.

Ook het innen van borg voor iedere specifieke aanbieder werkt drempelverhogend, vertelt Ewout Oonk van Cykl. Fietsen van drie verschillende aanbieders gebruiken, betekent soms drie keer een account openen en drie keer borg betalen. Je laat zo’n fiets dan toch wat sneller staan.

Daarom besloten aanbieders van deel- en huurfietsen samen te gaan werken aan interoperabiliteit. Per 1 mei 2018 willen zij tenminste informatie over beschikbaarheid en locatie van deelfietsen met elkaar delen. Als alles volgens de planning en intentie loopt, dan is per 1 maart 2019 het mogelijk om via de ene aanbieder, fietsen te betalen en te ontsluiten van de andere aanbieder.

“Deze samenwerking is uniek in de wereld”, stelt Michel Willems van BimBimBikes.“Wij verhuren fietsen in 84 landen maar zijn zo’n bereidheid om samen te werken nog nooit tegengekomen. Ik ben trots op wat we met de Nederlandse poldercultuur hebben bereikt.”

Tijmen de Vries van Hello-bike geeft als reden van zijn deelname aan:"Fietsdelen is te lang bekeken vanuit dan wel de aanbieders, dan wel vanuit de wenselijkheid van de gemeente. De partij die hier alsmaar is vergeten is de gebruiker. Wij denken met deze overeenkomst een goede eerste stap te hebben gezet om de gebruiker weer centraal te stellen."
Rogier Savelsberg van Donkey Republic denkt dat interoperabiliteit er met name voor zorgt dat meer gebruikers die niet in het normale verzorgingsgebied wonen. “Je hebt vast een app voor fietsen die in je eigen stad staan, als je daarmee ook fietsen kunt krijgen in een andere stad, dan doe je dat toch sneller.”

“Fietsen moeten makkelijk te pakken zijn voor reizigers los van de kleur van de fiets, zo wordt de fiets aantrekkelijker dan de auto in de stad”, aldus Ronald Haverman van Mobike. “Als een gebruiker toegang kan krijgen tot een fiets via zijn of haar favoriete platform of app, dan worden fietsen vaker gebruikt en heeft ook de stad minder overlast van verkeerd geparkeerde fietsen”, vult Hans van der Zijden van Du Nord en Haagsche stadsfiets aan.

Perry Kruin van Emotion sustainable mobility gelooft dat zelfs het aansluiten van meer gesloten corporate fietssystemen helpt. “Als werknemers geen fiets uit de eigen vloot kunnen gebruiken, maar er staat een andere deelfiets klaar, dan kunnen zie die straks ook gewoon gebruiken via hun corporate account.”

Ook openbaar vervoer bedrijven zien deze ontwikkeling zitten. Wouter Bakker, manager ontwikkelteam Connexxion zegt dat Connexxion de fiets als onlosmakelijk onderdeel van de vervoersketens ziet. Open datasystemen die apps of platformen voor mobiliteit als een service mogelijk maken moedigt zij dan ook aan.

“Als ondertekenaars van de intentieverklaring nodigen we ook de overige deelfiets aanbieders uit om zich aan te sluiten. We zijn een open samenwerkingsverband.”, aldus Francesca Kirby-Petruccio van Nextbike.

De volgende deelfiets aanbieders ondertekenen de intentieverklaring: BimBimBikes, Cykl, Donkey Republic, Du Nord / Haagsche stadsfiets, Emotion sustainable mobility, FlickBike, Hello-bike, Mobike, Nextbike en Urbee.

“Het is mooi om te zien dat zo’n groot gedeelte van de actieve deelfietsen aanbieders in Nederland meedoen”, besluit Fleur Schraven van Urbee.